Profesorul lunii octombrie
Gabriela Anamaria Gâlea Inspector școlar pentru Limba și literatura română, IȘJ Alba
De ce ați ales să faceți parte din Programul de educație media și să faceți infuzare la clasă?
Programul de educație media și infuzarea acestuia la clasă este o necesitate, din punctul meu de vedere. În cazul meu a apărut dintr-o nevoie pe care o resimt tot mai acut în ultimii ani și anume diminuarea, până aproape la dispariție, a unor sisteme de referință comune cu elevii mei, care mă ajutau până acum să explic diverse concepte de specialitate prin exemple de viață/culturale/istorice etc. Fiind vorba despre generații de nativi digitali, chiar dacă ipostaza de părinte mă ține aproape de preocupările adolescenților, am înțeles că această ruptură este provocată și de consumul de media și de algoritmii care stau la baza rețelelor de socializare. Prin urmare, consider că suntem într-un moment critic în care educația media trebuie să devină obligatorie în școală, iar profesorii trebuie sa conștientizeze nevoia de a ne alinia unor standarde, să își dorească să adapteze parcursul profesional în așa fel încât să fie în conexiune cu copiii și să aibă acces la cursuri de calitate pentru a-i ghida pe elevi în această dimensiune a educației.
Consider că educația media este vitală pentru copiii și tinerii din generațiile digitale. Expuși la mediul online, fără nicio restricție, tinerii trebuie să aibă la îndemână instrumentele necesare pentru a descifra informațiile primite, pentru a se proteja, pentru a identifica fake news.
Gabriela Anamaria Gâlea
Cum v-a influențat conținutul cursului relația cu elevii?
Inițierea în educația media a fost nu doar utilă, ci mi-a oferit câteva repere esențiale în a ghida elevii pe parcursul orelor de infuzare și în cadrul opționalului pe are ei îl aleg în fiecare an. După șocul descoperirii numărului de ore pe care îl petrec în online, prin completarea jurnalului de consum media, elevii au devenit mai receptivi la conținuturile propuse și am identificat împreună situațiile critice pe care le generează necunoașterea reperelor esențiale în acest domeniu. Schimbările în modul de consum media cred că vor fi vizibile doar prin comportamente constante, revenire și aprofundare a noțiunilor specifice și discuții argumentate.
Cu toate acestea, sunt câteva elemente care au avut impact în comportamentul lor, atât în ceea ce privește deconstrucția de mesaj media, cât și în identificarea fake-news.
Care este conceptul tău preferat?
Este dificil să aleg un singur concept de educație media, dar mă voi opri la „biasul de confirmare”. Cred că e în natura umană să alegem informații și conținuturi care să ne susțină convingerile și să le respingă automat pe cele care le-ar contrazice și ar presupune un efort în a le demonstra. Mai ales în mediul online, observăm cum comportamentul nostru este condus de acest bias, iar algoritmul nu face decât să amplifice conținuturile de acest tip până la a genera ruptura absolută față de orice ne-ar contrazice ideile, convingerile.
Consecințele pot fi extrem de periculoase, atât în păstrarea unei comunicări autentice, cât și în amplificarea unor comportamente în societate, de aceea cred că recunoașterea acestui concept și aplicarea conștientă în consumul de media vor avea efecte benefice pentru tineri.
