Profesorul lunii septembrie

Cezarina Bâlbâe

Profesoară de limba engleză la Liceul Teoretic George Moroianu, Săcele
„Dincolo de transmiterea unor conținuturi lingvistice si formarea competențelor de comunicare, constat că, în ultimii ani, sunt tot mai preocupată de dezvoltarea tinerilor în direcții precum implicarea civică, leadership și, recent, educația media. Cred în potențialul transformator (în bine) al elevilor mei pentru comunitățile lor.”

Cum/când ai început să predai?

Predau limba engleză la Liceul Teoretic George Moroianu din Săcele de 22 de ani, din anul în care am absolvit facultatea și m-am titularizat. Loialitatea o pun cumva în seama mediului în care am crescut – părinți, unchi, mătuși – profesori, de la preșcolar la universitar. Profesia asta a venit natural pentru mine.

Cum a schimbat media literacy felul în care predai?

Dincolo de transmiterea unor conținuturi lingvistice si formarea competențelor de comunicare, constat că, în ultimii ani, sunt tot mai preocupată de dezvoltarea tinerilor în direcții precum implicarea civică, leadership și, recent, educația media. Cred în potențialul transformator (în bine) al elevilor mei pentru comunitățile lor.

Există întotdeauna loc de mai bine, iar educația media a venit în întimpinarea nevoii mele de dezvoltare și diversificare profesională. Pe măsură ce intram în contact cu informații și concepte specifice, mi-am dat seama că nevoia pe care o identificasem ca fiind job-related venea de fapt din zona personală – am avut revelația că dobândesc competențe cheie pentru a naviga în hățișul informațional al vieții mele la și dincolo de catedră.

Și cum profesorul nu operează doar cu didactică si metodică, ci și cu valori și valențe personale, iată-mă acum omul-profesor atent la mesaje (involuntar aplic un oarecare nivel de deconstrucție). Pentru mine, infuzarea lecțiilor de engleză cu concepte de media literacy nu este un scop în sine, a devenit o activitate spontană. Cu excepția lecțiilor pentru portofoliul de absolvire a cursului, am dus la clasă concepte pe măsură ce “mi s-au arătat” și cu câteva materiale sau linkuri în Drive-ul personal și resursele CJI, m-am simțit confortabil să le vorbesc elevilor despre manipulare, fapte și opinii, dezinformare etc.

Care e conceptul tău preferat?

Mi-e greu să aleg un concept de educație media preferat pentru că nu am avut suficient timp să le expun pe toate câte aș fi vrut. Urmează un an școlar întreg și sigur îmi voi descoperi predilecțiile. Intuiesc că mă voi duce mai mult în zona de social media cu tot ce presupune: bule informationale, amprentă digitală, algoritmi și AI.

Acest material face parte din Programul de Educație Media demarat de CJI în parteneriat cu Romanian American Foundation și este susținut prin proiectul BROD – Observatorul Bulgaro-Român de Media Digitală.   

Acest material reflectă numai punctele de vedere ale participanților la dialog iar partenerii menționați nu pot fi făcuți responsabili pentru nicio utilizare a informațiilor conținute aici.